Saturday, March 06, 2010

Monolog hamba pada Tuhannya


Salam sejahtera buat seluruh insan di dunia,salam penuh kasih sayang buat muslimin dan muslimat seaqidah,jua salam dakwah buat mereka yang masih belum dicampakkan hidayahNya,moga dilorongkan hati untuk bertemu dengan keizzahan agamaNya.

Alhamdulillah,syukur sesyukurnya,hanya layak diberikan kepadaNya.Tika dan saat ini,diri masih lagi mampu berkata-kata,masih dipanjangkan kontrak pinjaman nikmat tubuh badan dan anggota badan.Syukur Alhamdulillah,masih diberi kesempatan untuk terus hidup menyumbang bakti pada agama,dalam nikmat Iman dan Islam.

Alhamdulillah,17 Februari yang lalu,telah selamat diraikan ulangtahun kelahiran saya yang ke 19.Ya,sudah 19 tahun rupanya Dia memberikan saya nikmat hidup ini.Selama 19 tahun ini jugalah,terlalu banyak nikmat dan kasih sayang yang telah Dia tunjukkan pada diri ini,terlalu banyak sehinggakan saya sendiri jadi malu untuk mengaku sebagai hambaNya.HambaNya yang langsung tidak pandai bersyukur.

Ya,aku memang hambaMu yang jahil dan khilaf.

Aku melupakan Engkau disaat Engkau sentiasa memerhati dan melindungiku.

Kebahagiaan yang aku rasa,seringkali diiringi dengan keraian bersama insan-insan tersayang,sehinggakan aku lupa pada Engkau,pemilik kebahagiaan itu.

Kekecewaan yang aku rasa jua,seringkali aku membalakangkan diriMu selaku kaunselor utamaku,aku menafikan hakMu sebagai tempat pertama dan utama untuk meluah rasa.

Maaf Tuhan,kiranya aku mengecewakan diriMu sebagai Tuan pada hamba yang sungguh rendah tahap kehambaanNya.



***

Lupakah kita pada janji yang telah kita pateri sendiri bersama Tuhan kita dahulu sebelum dihantar ke dunia,bahawa kita akan mengabdikan diri hanya padaNya,bahawa rasa cinta dan rindu ini hanya akan ditumpahkan buatNya?

Tapi kini,kemana janji-janji itu menghilang?Sungguh mulia kita bertuankan Dia,namun amat malang Dia mempunyai hamba yang tidak kenal dengan Tuan sendiri.

Hari ini,aku sedar.

Esok,aku bakal lupa.

Hari ini,aku menjadi hambaNya yang paling bersyukur.

Hari esok,akulah yang paling kuat menyakitkan hatiNya dan merosot prestasinya

الايمان يزيد و ينقص
'Iman itu,bertambah dan berkurang'

Sudah sudahlah,aku sudah penat menjadi hamba yang begini.Aku mahu menjadi hambaMu yang paling mencintaiMu dan dicintaiMu.Sudah cukup aku merungut dengan segala ujian dariMu,sudah jemu aku bazirkan anugerah kudrat ini,kini aku mahu bekerja buatMu.

Moga azam dan janji ini bukan hanya sekadar kata.Oleh itu aku mohon,peliharalah hatiku,titipkanlah kesabaran dan kekuatan.Aku yakin dan pasti,jalan menuju cintaMu itu teramat payah,maka akan aku siapkan diriku untuk itu.Demi cintaMu,maka akan aku bersabar!

ولربك فاصبر
'Dan demi Tuhanmu,maka bersabarlah' [74:7]

Buat diri,kamu sudah 19.Usahakan agar hatimu dipenuhi dengan ingatan padaNya.Dunia memang indah,namun indah lagi kehidupan disana.Berjuang memang payah,namun kepayahan itu hanya sedikit jika dibandingkan dengan nikmat yang lebih agung kelak.

Bukankah cita-cita tertinggimu,ingin menatap wajah Kekasih dambaanmu kelak?

Untuk itu,berusahalah diri.Tabahlah hati,pinggirkan cinta yang menghalangmu dari mendekatiNya,suburkan cinta yang menjadikan dirimu lebih akrab denganNya.

Makbulkanlah,perkenanlah permintaan hambaMu ini.Maaf,aku telah terlalu banyak meminta padaMu selama ini.



"Ketika kita pinta cinta Allah,Allah akan membentangkan cinta makhlukNya kepada kita. Disaat itu,tegarkanlah hati,dan pilihlah cinta Allah,cinta pertama,cinta utama''

Notakaki:Hati,sudah sudahlah,lepaskan kenangan lalu. Cinta yang ada dalam hati,jangan dinodai dengan nafsu serta ingatan yang tidak halal buatmu.Bersabarlah,gantungkan sepenuh pengharapan padaNya.Sudah menjadi lumrah, sunnah orang berjuang,hati dan perasaan perlu dikorbankan. Cinta manusia palah sangat jika dibandingkan dengan cinta Tuan sekalian manusia bukan?HatiNya yang perlu kau menangi terlebih dahulu!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...