Monday, March 01, 2010

Debat pada kaca mata saya

Pertandingan Debat Ala Parlimen Piala Presiden PERMAI 09/10
"Debat Pencetus Kualiti Ummah"


Pusingan 1
Kerajaan Sinergi vs Pembangkang Marha Marha Irbid Girls
''1 Malaysia Simbol Politik"
Keputusan: Usul diterima dewan sebulat suara

Pusingan 2
Kerajaan Sinergi vs Pembangkang Serikandi Sanfurah
''Pembangunan Ekonomi Meruntuhkan Moral Masyarakat"
Keputusan: Usul ditolak dengan majoriti 2/3 dewan

Pusingan 3 (Separuh Akhir)
Kerajaan Pewaris Gemilang vs Pembangkang Sinergi
''Lelaki Menyusahkan,Wanita Menenangkan"
Keputusan: Usul ditolak sebulat suara oleh dewan

Pusingan 4 (Akhir Akhawat)
Kerajaan Serikandi Sanfurah vs Pembangkang Sinergi
''Facebook: Lebih Sudu Dari Kuah"
Keputusan: Usul ditolak sebulat suara oleh dewan

Pusingan 5 (Akhir Syabab & Akhawat)
Kerajaan Kump. Azam vs Pembangkang Sinergi
"Rancangan Realiti: Kebajikan Plastik"
Keputusan: Usul diterima oleh majoriti 9/11 dewan

Salam sejahtera,salam perdebatan dan selamat bersidang kesemuanya

Demam debat sudah pun berakhir.Setelah seminggu menghabiskan seluruh masa dan tenaga serta akal fikiran dalam debat ini,ternyata percaturan pertama saya dalam arena debat bahasa melayu tidak mengecewakan.Banyak yang telah saya pelajari sepanjang pertandingan debat yang dianggotai oleh Ainaa Nadia,Nur Nuha, Raihana Nazri serta saya sendiri yang bergabung di dalam suatu kumpulan bernama 'Sinergi'.

Penyertaan saya ke dalam arena debat merupakan sesuatu yang baru buat saya,lebih-lebih lagi debat Bahasa Melayu ala Parlimen begini.Mungkin ada sesetengah yang menyangkal kata-kata saya ini dengan mengatakan saya sudah berpengalaman ketika di bangku sekolah dahulu,namun dulu saya hanya melibatkan diri dalam debat Bahasa Inggeris,dan itu pun yang berbentuk konvensional atau 'lapuk'.Mengapa saya katakan begitu,bukanlah kerana saya ingin menghina sekolah yang saya cintai sendiri,namun tidak dapat dinafikan pertandingan-pertandingan sebegitu di sekolah kami masih di takuk yang lama dan masih belum mampu melahirkan pejuang-pejuang agama yang hebat di medan lidah.Harapnya sudah ada pembaharuan dilakukan kini.Kesian,bakat cukup ramai di Maahad,namun peluang untuk menonjol sangatlah minima.

Sejujurnya saya memang memandang tinggi pada rakan-rakan yang menyertai arena debat ini,kerana seorang pendebat atau pembahas mempunyai banyak nilai tambah jika dibandingkan dengan seorang yang bukan pembahas.Pertama,mereka saya klasifikasikan sebagai berani.Iye lah,tanpa keberanian,tidak mungkin seseorang itu mampu menyuarakan pendapat dan berbahas dengan penuh keyakinan di depan khalayak ramai bukan?

Keduanya,saya sangat mencemburui ahli bahas ini kerana secara teknikalnya,penguasaan bahasa mereka sangat hebat dan mereka mampu menyuarakan pendapat dengan baik dan dapat difahami secara jelas oleh audiens.Kebolehan ini saya kira sebagai suatu anugerah,meskipun pada hakikatnya ia boleh dibina dengan latihan yang berpanjangan.Kerana itulah saya merebut peluang ini untuk menyertai debat,bagi mengasah bakat berbahasa saya ini.Lihatlah gaya penulisan saya sekarang,teruk bukan?Saya memang bermasalah dalam menyampaikan idea melalui kata-kata.Tapi tidak mengapalah,yang penting saya perlu berusaha dengan lebih keras.

Jadi,mengapa perlu berdebat?Saya bukanlah seorang yang alim dan berpengetahuan untuk mendatangkan dalil-dalil naqliah serta kata-kata ulama' berkenaan keperluan berdebat dan mempunyai skill komunikasi yang tinggi bagi seorang muslim,namun mengikut pandangan peribadi saya,amat rugi bagi pejuang agama Allah ini,tandus dalam soal bicara dan menyampaikan pandangan ini.Amatlah kasihan jika ilmu yang berbukit-bukit tidak dapat disampaikan dengan baik dan dimanfaatkan demi kemaslahatan ummah,hanya kerana ketidakmahiran dalam menyusun butir bicara.Dan itu yang saya pegang,bahawa penglibatan saya di medan debat ini,bukanlah semata-mata mahu bertikam lidah menegakkan benang yang basah,tetapi untuk membina keterampilan diri agar diri dapat berdiri sebaris dengan tokoh-tokoh yang berpengaruh di dunia ini demi menegakkan kalimah 'La ilaha illallah,Muhammadu Rasulullah".

Bercerita mengenai Pertandingan Debat Piala Presiden PERMAI ini,saya cukup teruja. Tajuk-tajuk yang diberikan sangatlah mencabar pemikiran saya yang sememangnya sebelum ini cukup gersang dengan ilmu-ilmu semasa.Kalau sebelum ini saya langsung tidak mempedulikan soal 1 Malaysia ataupun isu Bajet 2010,tapi kali ini mahu tak mahu saya terpaksa mengambil tahu.Dari isu politiknya,ekonomi,sosial hinggalah ke tajuk humor,semua itu memberi peluang pada saya dan juga teman-teman untuk mencambahkan idea tentang pelbagai cabang pengetahuan dalam ruang lingkup yang sangat luas.Bak kata akak-akak senior,ilmu yang ada ini sematlah dan simpanlah baik-baik,mana tahu dapat membantu sedikit sebanyak pada masa hadapan kelak.

Benarlah,menjadi seorang pembahas sangatlah mencabar,lebih-lebih minda perlu sentiasa peka dan kritis dalam membidas kembali hujah pihak lawan.Kerjasama merupakan tunjang kepada kejayaan sesebuah pasukan itu.Andai salah seorang dari ahli gagal melaksanakn tanggungjawab dengan baik,maka akan pincanglah perjuangan kumpulan tersebut.Untuk itu,pujian harus diberikan kepada teman-teman sepasukan saya,Ainaa Nadiah,Raihana dan Nuha yang cukup gempak dan hebat!Malam-malam yang dihabiskan bersama ketika memerah otak membincangkan usul yang bakal dibahaskan,merupakan antara kenangan terindah sepanjang keberadaan di Jordan ini.

Sehubungan dengan itu,di ruangan yang cukup terbatas ini,ingin ku hulurkan setinggi-tinggi apresiasi kepada rakan-rakan seperjuangan,kepada mereka yang telah membantu menyumbangkan idea secara langsung atau tidak,kepada seluruh jawatankuasa pertandingan debat Piala Presiden PERMAI 2009/2010,pihak lawan yang cukup ideal dan sangat disegani,para hakim dan penyokong,terima kasih kerana menjadi sebahagian dari rencah yang mengindahkan lagi arena perdebatan kita kali ini.

Moga bertemu lagi dalam medan perdebatan yang seterusnya.Semoga Allah menjadikan kita pejuan yang bukan hanya lantang di medan lidah,tetapi jua mantap di medan Amal.Akhirnya saya tinggalkan kita semua dengan sebuah persoalan untuk direnungkan bersama.

"Jika kita masih terkial-kial dalam berkata-kata sedangkan musuh kita sudah jauh meninggalkan kita di medan amal,bagaimanakah nasib daulah Islam yang menjadi aspirasi kita bersama?Mampukah kita menakluk dunia di saat kita masih terketar-ketar melantunkan bicara di depan khalayak ummah?"

Fikir-fikirkanlah.Kita mampu melakukannya.

Bersuaralah demi cintamu pada agamaNya!

Voice out your mind,and let the entire world hear your words~


~Great leaders are almost always are great simplifiers,who can cut through argument,debate and doubt to offer a solution~

Notakaki:Sangat suka dengan lontaran idea seorang sahabiah di Malaysia.Pada saya pandangannya sangat matang dan jitu.Ikuti pandangan beliau tentang seni berdebat di sini

1 comment:

  1. baru perasan.
    raihana nazri looks taller in the last pic..

    haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...