Wednesday, March 10, 2010

Lagi-lagi cinta!


Bercerita soal cinta, tubuh jadi menggeletar, jiwa jadi bersemangat, hati jadi kuat.

Besarnya penangan cinta, mata jadi buta dengan realiti, telinga jadi kebal dengan caci, hati jadi teguh dengan aspirasi.

Cinta diistilahkan sebagai tajuk yang 'terbungkus' kerana ia berupa perasaan. Jauh di dasar agama, ia bersifat 'malu-malu', berwajah seni dan menjadi bawaan jiwa. Ia seakan-akan menjadi 'taboo' daripada dikupas rahsianya biarpun oleh orang yang sepatutnya 'ahli' hingga ke dasar pengertian.

Hadirnya ghaib tetapi roh kezahirannya wujud memukau dan sering meninggalkan kesan cakaran yang keliru dimana-mana. Itu menjadikan,cinta itu sendiri memerlukan pentakrifan dan pemerincian.

Ah,sukar sekali merungkai perihal cinta ini.

Selayaknya sebagai hamba, cinta padaNya harus diletakkan sebagai prioriti - cinta pertama, cinta utama. Namun,bukan semudah kata yang dilafaz untuk memperoleh cinta teragung itu.

Zaman remaja, saya kira sebagai zaman yang paling mencabar, spiritual dan fizikalnya. Ujian paling besar, tentu saja dalam mengenali diri sendiri dan kehadiran ujian 'jiwa dan perasaan'. Ledakan hormon yang sudah menjadi fitrah pada peringkat ini,memerlukan ketahanan jiwa dan pertahanan iman yang kebal. Cinta antara lelaki dan wanita, adalah ujian 'favourite' Dia pada hambaNya.

Ada yang lolos.

Dan ada yang kandas.

Saya belum mahu menyentuh soal cinta antara dua manusia ini, kerana saya sendiri pun diuji dengan ujian sebegitu, dan saya tidak layak untuk berbicara soal itu. Cuma pesan saya, dalam bab hati dan perasaan, sentiasalah merujuk pada mereka yang benar-benar thiqah, disamping menjadikan Kalamullah dan sunnah Baginda s.a.w sebagai rujukan tertinggi. Kita tahu, tiada istilah cinta sebelum perkahwinan. Namun, bagi yang telah diuji, jangan berputus asa dari rahmatNya, itu cara Dia mentarbiyah dirimu. Optimislah dengan ujian, bangkit kembali, biarkan dosa itu yang memangkin dirimu makin hampir dalam pencarian cintaNya. Setiap yang berlaku, pasti ada hikmah disebaliknya.

Namun walau apa pun, hakikat cinta yang sebenar, tidak lain tidak bukan adalah cinta yang membawa kepada cintaNya.

"Ya Tuhanku, aku mohon supaya aku cinta kepadaMu dan cinta kepada orang yang mencintaiMu, termasuk orang yang cinta kepada semua amalan yang boleh membawa kepada cinta kepadaMu''
[Hadis riwayat Tarmidzi: 3341]

Sungguh,izinkan aku untuk meneguk cintaMu, buat penghilang dahaga keresahanku sepanjang perjalanan yang payah ini.

Dibawah ini, adalah sebuah puisi, nukilan sahabat seperjuangan di Bumi Israk, yang merupakan luahan nuraninya sendiri. Bersama mengambil ibroh dan istifadah daripadanya.




KAU DAMBAANKU

mengapa rasa cinta palsu ini
masih bertakhta di hatiku??
apa dosaku?
apa salahku kerana menjadi seorang yang sangat setia?
siapakah aku dimatamu?
hinakah aku disisimu?
Tuhan,maafkan aku
kerana menduakan cintaMu
aku tidak berdaya menolak segala cobaan ini
kerana aku hanya seorang hamba
insan yang bukan bergelar rabiatul adawiyah
walaupun aku bercita-cita ingin menjadi sepertinya
wahai tuhan
ingin ku infakkan diri ini
menuju redaMu
walaupun diriku terpaksa menangung onak derita
walaupun diriku terpaksa menanggung pilu dan duka
kerna aku tidak sekali mendustakan segala nikmatMu padaku
kerna wajahMu itu lebih kudambakan dari segalanya
dengan izinmu
di Jannatul Firdausil A'laa
wahai tuhan....
andaikata diriku
ditusuk dengan pedang...
dibakar hidup2
mahupun disalib
maka itu lebih baik wahai Rabbku
daripada diriku
mendekati zina
ameen
sekian,
surat dari seorang hamba
kpd Rabbnya
terimalah cinta ku wahai tuhan
walau sehina apapun diri ini
ingin kututup pintu hati ini
hanya untukmu

[Hjr Nuraisyah]


'True love is like ghosts, which everybody talks about but few have seen'
~ Francois Duc de La Rochefoucauld ~

Notakaki: Entah mengapa, semua makin galak mebicarakan soal cinta dan pembinaan bayt muslim. Musim cinta agaknya di Jordan ini. Atau mingkin simptom normal pelajar-pelajar yang kesepian di perantauan. Ya Allah, bilakah angin ini akan berlalu, sungguh mencabar ujian perasaan ini. Shhh,lari jauh-jauh, aku hendak fokus pada pelajaran dan berkhidmat pada ummah dahulu. Bila tiba saat dan ketikanya kelak, akan ku sambut dikau dengan hati yang penuh lapang dan terbuka. Kini, hanya yang mampu ku berikan jawapan, selamat tinggal cinta! Moga ketemu dalam ruangan yang lebih baik! Allah,tunggu aku,aku dalam perjalanan mengejar cintaMu!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...