Monday, November 30, 2009

Cherita Dari Jauh

Bismillahirrahmanirrahim
Salam sejahtera buat semua warga pembaca yang budiman..

Alhamdulillah,setinggi-tinggi pujian di rafa'kan ke hadrat Rabbul Izzati kerana setelah sekian lama tidak menjengah ke laman ini,jari-jemari saya masih lembut untuk menulis sesuatu dan minda masih mampu memikirkan bahan untuk ditulis kali ini.Syukur Alhamdulillah,syukur.

Setelah sekian lama saya menyepi dari dunia blog ini,bukan tidak ada apa yang ingin dikongsikan,bukan tidak ada cerita untuk dikhabarkan,tetapi entahlah,saya masih lagi bergelut dengan diri sendiri.Saat ingin menekan punat 'publish post' itulah merupakan saat yang paling sukar saya kira.Teringat tatkala seorang sahabat memberi reaksi mengenai blog ini,beliau berkata bahawa tidak semua orang punyai kekuatan untuk berkongsi kisah hidup dengan orang lain.Dan ya,saya termasuk dalam kalangan orang-orang itu.Tapi saya tidak ingin selamanya berada di bawah kepompong ketakutan itu,maka saya gagahkan jua untuk terus memberi nafas pada blog ini.

Kali ini,saya ingin bercerita.Bercerita tentang kehidupan saya jauh nun di perantauan.Sebetulnya saya tidak menginginkan laman ini menjadi suatu ruang yang membosankan dan terlampau serius,kerana sebenarnya saya sendiri bukanlah seorang yang serius seperti yang dianggap oleh ramai pihak,tapi terus-terang saya katakan,saya bukanlah seorang yang pandai menginterpretasikan perasaan melalui kata-kata.Mungkin kerana itulah penulisan saya semacam tidak ada jiwa,hambar dan terkadang membosankan.Saya akuinya kerana saya tidak menulis terus dari hati.Saya suka sekali membaca blog milik sahabat-sahabat saya,kerana bagi saya,mereka amat tulus dan jujur dalam meluahkan bait kata-kata.

Baiklah,berbalik kepada cerita saya.Saya ingin sekali berkongsi tentang kondisi saya di bumi Anbiya' ini dengan insan-insan yang saya sayangi.Saya akui,semenjak berada disini 3bulan yang lalu,saya tidak berkesempatan untuk menghubungi semua rakan-rakan saya di sekolah dahulu.Adakalanya saya memberi alasan sibuk dan kesuntukan masa,tetapi apabila direnung-renungkan kembali,banyak sebenarnya ruang dan peluang untuk melakukan semua itu,cuma saya sahaja yang tidak pandai memanfaatkannya.


~Bumi Urdun yang mendamaikan~

Akhirnya,saya menjejakkan jua kaki ini ke bumi Jordan.Sungguh saya seakan dan masih tidak percaya,tanah yang saya jejak selama 3 bulan ini,adalah tanah yang sama yang pernah para utusan Allah pijak dalam menyampaikan risalah tauhid yang suci itu.Tidak pernah saya sangka,begitu Allah mepermudahkan keinginan saya untuk kesini dengan begitu lancar sekali.Baru semalam terasa saya berbual dengan sahabat tentang impian untuk melanjutkan pelajaran masing-masing ke menara gading.Masih segar dalam ingatan saat kami begitu galak bercerita tentnag impian hidup masing-masing.Aduh,betapa pantasnya masa berlalu meninggalkan kita semua.Tanpa disedari,bertambahlah usia kita.

Seusai diumumkan keputusan SPM 2008 sekitar Mac yang lau,saya terus memohon biasiswa MARA untuk melanjutkan pelajaran ke timur tengah dalam bidang perubatan.Selepas berjaya,saya membuat persediaan selama 3bulan di INTEC [International Education Centre,UiTM,Shah Alam].Dan kini,sudah 3bulan saya disini,di bumi Jordan.


~Jalan utama berdekatan Sakan kami~


~Jordan University of Science & Technology [JUST]~

~Bangunan jamiah~

~Muzakarah ilmi~

Sesungguhnya berada di sini,perasaannya sangat sukar untuk digambarkan.Semasa berlepas ke mari,saya berasa sayu,namun saya gagahkan jua diri,kerana saya tidak ingin melihat umi dan abah serta adik-adik yang sudah sedia sedih menjadi bertambah sayu.Dan perasaan sedih itu saya bendung sehingga akhirnya air mata itu tumpah jua selepas genap 3minggu berada disini.

Berbalik kepada kehidupan disini,sungguh banyak untuk diceritakan,Tetapi,cukuplah sekadar saya berkongsi apa yang penting dahulu.InsyaAllah jika berkesempatan,saya akan bercerita dengan lebih terperinci.Sekurang-kurangnya keluarga dan sahabat-sahabat saya di Malaysia tahu saya kini ceria,aman dan bahagia~

Pada saya,hidup disini agak menarik,meski terkadang perasaan bosan dan ingin sahaja pulang ke tanah air menggigit-gigit nubari ini.Bermaknanya kehidupan kita ditentukan sepenuhnya oleh bagaimana bijaknyanya kita mengoles warna-warna itu pada kanvas kehidupan kita.Disini,saya cuba untuk mencari item-item kebahagiaan itu,yang penting untuk saya meneruskan kehidupan saya selama 6tahun lagi disini.


~Aidilfitri 1430,beraya di perantauan~

Apa yang saya tahu,saya tidak menyesal berada disini,berada disekeliling orang-orang ini.Berada jauh dari Malaysia banyak membuka mata saya,mengajar saya pelbagai erti dan definisi kehidupan yang sebenar.Sungguh,pasti saya akan menyesal jika tidak memanfaatkan sebaik-baiknya masa 6tahun ini.Harapan saya cuma satu,untuk kembali sebagai seorang muslimah mukminah mukhlisah yang baru,seorang protazah yang bakal sekurang-kurangnya memberi sedikit sumbangan bagi ummat.Saya ingin disambut oleh keluarga,sanak saudara dan sahabat-sahabat kelak sebagai seorang Nur Farah Aisyah yang baru.Dan sungguh,saya sedang berusaha keras ke arah itu.

Cukuplah sekadar disini sahaja coretan saya kali ini.Semoga Allah terus memberi kekuatan untuk diri ini menulis buat manfaat semua.Salam sayang buat semua yang mengenali.
Salam Adha 1430.Salam pengorbanan,salam tadhiah.~

Nota kaki:Saya rindukan umi,abah dan adik-adik.Saya rindukan kaum kerabat yang lain.Saya rindukan saat-saat ditarbiah bersama sahabat sefikrah dahulu.Saya rindukan pada kenangan silam.Ya Allah,sungguh aku rindu pada itu semua!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...